onsdag 1 augusti 2012

Sjötorp & Mariestad

Sjötorp är sista anhalten av Göta Kanal. Vi la till och såg att australiensaren oxå låg i hamn här. Vi hade annat slut mål för dagen så detta blev bara ett lunch stopp. Besättning gick för att leta upp toalett och ett vykort som skulle skickas till Inger med en påminnelse om ett gemensamt barndomsminne från Sjötorp. Kapten stannade kvar och fixade lunch i båten. Det fanns lite butiker som vi gick inom och hittade en keps till skepparen.
Sjötorp är ett klassiskt turistmål och bussrese mål så där var mycket folk och husbilar. När vi efter lunch la loss och gled fram mot den första slussen ut ur Göta Kanal så kom det ingen slussvakt. Vi väntade och väntade och det här har vi inte varit med om någon gång innan på kanalen. Slussvakterna är väldigt uppmärksamma och kommer alltid och möter upp båtarna med ett leende. Tillslut så fick vi lägga till och och skicka iland mamma för att kolla vad dom höll på med. Vi fick hjälp med tamparna av en trevlig värmlänning som sen följde och roade oss hela vägen ner för Sjötorps dubbelsluss. Efter några minuter kom mamma tillbaka och sa att vakten var på väg. Han hade jätte dåligt samvete och bad så himla mycket om ursäkt. Inget stort problem tyckte vi. Han hade ju fått information från den övre slussen att det inte var någon som skulle vidare ner. Slussvakterna som ligger närmast varandra meddelar hela tiden framåt hur många båtar är på väg och hur många som sak vidare den dagen.  Så han trodde ju att vi alla skulle stanna över natten, men vi stannade ju bara över lunch.
 När vi lagt till i slussen så ser vi att det är staket runt om. Antagligen är det så mycket turister så man har blivit tvungen att skärma av. Och det kom bara mer och mer folk så det blev lite känsla av apa i bur :) Men det var en jättekul avslutning, och vi fick briljera med allt vi lärt oss under dessa dagar och alla dessa slussar vi gått igenom.

Här glider vi ur dubbelslussen och in i dammen som är innan den absolut sista slussen. Det är inte utan att det började kännas lite vemodigt att kanalen snart är slut. Men i detta skedet är inte läge att stanna upp och njuta utan man glider bara på.
Här sitter dom och väntar på oss och till slut efter att ha tagit oss från Mem till Sjötorp så kom det äntligen;
En av slussvakterna till Joel: Snygg Keps!! (Hammarby keps)

Och här väntar Vänen på oss med strålande sol och nästan ingen vind.

Men bara för att Göta Kanal är slut så betyder det inte att vår resa är slut, vårt slut mål är ju Göteborg. Så vi kommer slussa igen när vi kommer till Trollhättan. Men det kommer skilja en hel på dom slussarna och dom vi hittills har gått igenom.
Som jag sa så bjöd Vänen på underbart väder, det är så svårt att beskriva med ord den känslan när havet/sjön ligger blank och vi sakta rullar framåt. Hoppas bilden förmedlar det hyfsat iallafall.

Natt hamn var planerat till Mariestad och det var en fin in segling och vi möttes av en väldigt trevlig och levande hamn. Vi kom inte i hamn förrän kl 6 på kvällen. Vi la till och fick en fantastisk angörare i solen. Vad är då en angörare? Jo när man går i hamn så lägger man så klart till, ser till att båten ligger bra, ibland kan man behöva lägga en extra tamp (spring) så den verkligen ligger stilla. Fendrar av gör man under vägen in men ibland kan man behöva lägga till en fender på något ställe. Så när allt är fast och det känns bra så stänger man av båten och tar en jäkel helt enkelt. Och denna jäkel är då en angörare. Kan vara allt från en öl, till en whiskey eller gammeldansk beroende på besättningens önskemål för dagen/kvällen.
För några år sen var jag och pappa på Läsö i Danmark. Vi kom dit, la till, och tog oss en angörare. Sen efter nån halvtimme så kom hamnkapten och sa att det fanns en bättre plats lite längre in. Så vi startade upp och flyttade oss till den nya platsen och det blev då dagen då vi fick oss 2 st angörare.
 Middag blev på hamnkrogen som låg ett stenkast från båten. Sen gick vi upp en runda på stan, jag och Joel ville kolla på Spanien-Portugal matchen. Vi hittade en sportbar som visade matchen och mamma och pappa gick tillbaka till båten och matade dessa söta små ankungar.