I år har vi ändrat propelleraxeln från att varit fast axel direkt kopplad på backslaget.
Vi har monterat en koppling som heter Pyton Drive.
Den stora blå klumpen är ett trycklager som är gummiupphängt det bultas fast i skrovet.
Framför sitter det en flexibel koppling som tar upp alla fel i lingeringen av motor & axel, den är även rörlig fram och bakåt. Innan har motorn ätit motorfäste pga fel lingering .Motorn har ett kritiskt varvtal som vid manöver har skakat om rejält, det hoppas vi nu slippa för i Göta Kanal är det en hel del manövrer.Vi passade på att byta axeltätningen när vi ändå hade det isär (black jack).Tyvärr fick vi byta propelleraxel också då vi har problem med galvanism, i vår skall vi försöka hitta felet.
Jag hade en svärfar som var skutskeppare och fiskare. Han berättade ofta och gärna om sina resor och anekdoter b.l.a om alla skutor som exploderade när man började montera gasol på 50-talet. Med dessa historier i bakhuvudet så valde vi att sätta in ett spritkök när vi först byggde köket. Men när man stekte makrill & öppnade kappen så slutade det steka i järnet pga draget. Biffar blev bara blekta som kokta. Men efter förra sommarens seglats och misslyckade luncher så fick jag nog. Så under vintern har jag övervägt och kommit fram till att gasolspisarna nog oxå har utvecklats och blivit säkrare. Så idag har jag färdat inmonteringen av det nya gasolköket.
Köket är tvålågigt köpt på Arken Marin i Karlshamn till ett hyfsat pris.
Jag har gjort en gasollåda med avrinning ibotten ute på däck för 2 st 2kg gasoltuber, kopparrör har jag dragit inn och gömt med frästa lister (älskar att fräsa hatar synliga rör &kablar).Nu ser vi framemot att vi få ner en "ruffhäxa" som fixar lite blodiga biffar i sommar.
Jag fattar inte hur jag och Maja kunde koka en 1 kg hummer på Läsö på det gamla spritköket, men det gick & den var jättegod.
Idag har jag börjat att vårrusta som att måla lite invändigt städa, torka, fixa tusen saker, det tycker jag är jätte kul .
IP
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar